2514 Sveti Ivan razlikuje tri vrste pohota ili pozuda: pozudu tijela, pozudu ociju i oholost zivota.Slijedeci katolicku katehetsku predaju, deveta zapovijed zabranjuje tjelesnu pozudu; deseta zabranjuje pozudu za dobrima bliznjega.

2515 U etimoloskom smislu "pozuda" moze znaciti svaki oblik zestoke covjekove zelje. Krscansko bogoslovlje dalo joj je posebno znacenje pokreta sjetilnosti koji se protivi ljudskom razuma. Apostol sveti Pavao poistovjecuje to s pobunom koju "tijelo" vodi protiv "duha". Ona je posljedica neposluha prvoga grijeha. Ona unosi nered u moralne covjekove sposobnosti i, premda u samoj sebi nije grijeh, covjeka cini sklonim grijehu.

2516 U covjeku, jer je bice sastavljeno, duh i tijelo, vec postoji odredjena napetost, vodi se odredjena borba nagnuca izmedju "duha" i "tijela". Ta je borba zapravo bastina grijeha: u isti mah mu je posljedica i potvrda. Ona je dio svakodnevnog iskustva duhovne borbe: Prema Apostolu, nije rijec o preziru i osudi tijela koje s duhovnom dusom sacinjava covjekovu narav i njegovu osobnost kao subjekta; on naprotiv govori o djelima ili bolje o trajnim raspolozenjima - krepostima i manama - moralno dobrima ili zlima, koja su plod podloznosti (u prvom slucaju) ili otpora (u drugom slucaju) spasonosnom djelovanju Duha Svetoga. Zato apostol pise: "Ako zivimo po Duhu, po Duhu se i ravnajmo" (Gal 5,25).

I. Ciscenje srca

2517 Srce je srediste moralne licnosti: "Iz srca izviru opake namisli, ubojstva, preljubi, bludnistva, kradje, lazna svjedocanstva, psovke" (Mt 15,19). Borba protiv tjelesne pozude prolazi kroz ciscenje srca i vjezbanje umjerenosti: Sacuvaj se u jednostavnosti, nevinosti i bit ces poput male djece koja ne poznaju razaralacko zlo sto razara zivot ljudi. 2518 Sesto blazenstvo navijesta: "Blago cistima srcem: oni ce Boga gledati" (Mt 5,8). "Cisti srcem" su oni koji su svoj um i volju uskladili sa zahtjevima Bozje svetosti, poglavito na tri podrucja: u ljubavi, cistoci ili spolnoj ispravnosti i u ljubavi prema istini i pravovjerju. Postoji veza izmedju cistoce srca, tijela i vjere: Vjernici treba da vjeruju clanke Vjerovanja "da se vjerujuci pokoravaju Bogu; da pokoravajuci se zive dobro; da ziveci dobro ciste svoje srce i da cisteci srce razumiju ono sto vjeruju". 2519 "Cistima srcem" obecano je da ce gledati Boga licem u lice i da ce mu biti slicni. Cistoca srca je preduvjet za gledanje. Vec odsada daje nam da vidimo kako Bog vidi, da drugoga primamo kao "bliznjega"; omogucuje nam da u ljudskom tijelu, svojem i bliznjega, vidimo hram Duha Svetoga, ocitovanje bozanske ljepote. II. Borba za cistocu 2520 Krstenje daje onome koji ga prima milost ociscenja od svih grijeha. Ali krstenik mora nastaviti borbu protiv pozude tijela i neurednih pohota. Po milosti Bozjoj postize cistocu srca:

kreposcu i darom cistoce, jer cistoca daje da ljubimo ispravna i nepodijeljena srca;

cistom nakanom koja se sastoji u tom da nam je vazda pred ocima istinski covjekov cilj: priprostim okom krstenik tezi pronaci i ispuniti volju Bozju u svemu.

cistim pogledom, vanjskim i nutarnjim; stegom osjecaja i maste; odbijanjem svake naslade u necistim mislima koje idu za tim da odvrate od puta Bozjih zapovijedi: "Pogled u nerazumnih budi strast" (Mudr 15, 5);

molitvom: Vjerovao sam da je uzdrzljivost stvar vlastitih snaga, a svojih nisam bio svjestan, jer sam bio toliko glup da nisam znao da nitko, kako je pisano, ne moze biti uzdrzljiv ako mu Ti to ne dadnes. Dakako da bi mi bio dao, da sam skrusenim srcem kucao na uha tvoja i da sam cvrstom vjerom na Te prenio svoju brigu. 2521 Cistoca zahtijeva stidljivost. Ona je sastavni dio umjerenosti. Stidljivost cuva intimnost osobe. Ona odbija otkrivati ono sto mora ostati skriveno. Upravljena je k cistoci, i izraz je njezine finoce. Ravna pogledima i gestima u skladu s dostojanstvom osoba i njihova zdruzivanja.

2522 Stidljivost stiti otajstvo osoba i njihove ljubavi. Svjetuje strpljivost i umjerenost u ljubavnom odnosu; i trazi da se postuju uvjeti dara i konacnog medjusobnog predanja muza i zene. Stidljivost je cednost. Ona nadahnjuje izbor odjece. Ona cuva sutnju ili suzdrzanost ondje gdje se javlja rizik nezdrave znatizelje. Tu stidljivost biva diskretnost. 2523 Postoji stidljivost ne samo osjecaja nego i tijela. Tako, na primjer, ustaje protiv "radovidnih" istrazivanja ljudskog tijela za odredjene reklame ili protiv nastojanja nekih medija da idu predaleko u prikazivanju intimnih odnosa. Stidljivost nadahnjuje nacin zivljenja koji omogucuje oduprijeti se navaljivanju mode i pritiscima vladajucih ideologija.

2524 Oblici sto ih stidljivost poprima razliciti su u raznim kulturama. Ipak, posvuda se ona ocituje kao predosjecaj duhovnog dostojanstva vlastita covjeku. Ona se radja budjenjem savjesti osobe. Uciti djecu i mlade stidljivosti znaci buditi u njima postivanje ljudske osobe. 2525 Krscanska cistoca zahtijeva ciscenje drustvene sredine. Od sredstava drustvenog priopcivanja ona zahtijeva izvjescivanje koje pazi na postivanje i umjerenost. Cistoca srca oslobadja od rasirenog erotizma i odvraca od predstava koje poticu bolecivu znatizelju i opsjenu.

2526 Ono sto se naziva cudoredna popustljivost pociva na krivu poimanju ljudske slobode; da bi se izgradila, ljudska sloboda treba da se predhodno dade odgojiti moralnim zakonom. Treba traziti od odgovornih za odgoj da mladima omoguce pouku koja ce postovati istinu, vrline srca i covjekovo moralno i duhovno dostojanstvo.

2527 "Kristova blagovijest stalno obnavlja zivot i kulturu palog covjeka; ona suzbija i uklanja zablude i zla koja proizlaze iz trajno prijetece zavodljivosti grijeha. Neprestano prociscava i uzdize cudorednost narodâ. Vrhunaravnim darovima iznutra oplodjuje, ucvrscuje, usavrsava i u Kristu obnavlja duhovne vrline i talente svakoga naroda i vremena".

Ukratko

2528 "Tko god s pozudom pogleda zenu, vec je s njome ucinio preljub u srcu" (Mt 5,28).

2529 Deveta zapovijed upozorava na pohotu ili tjelesnu pozudu.

2530 Borba protiv tjelesne pozude ide kroz prociscavanje srca i vjezbanje umjerenosti.

2531 Cistoca srca podarit ce nam gledanje Boga: ona nam vec odsada daje da sve gledamo u skladu s Bogom.

2532 Ciscenje srca zahtijeva molitvu, zivljenje u cistoci, cistu nakanu i cist pogled.

2533 Cistoca srca zahtijeva stidljivost koja je strpljivost, cednost i diskretnost. Stidljivost cuva intimnost osobe.